BALKANIN VAELLUS: ALBANIA

Viime kesäinen reissuni Balkanille on herättänyt paljon mielenkiintoa. Vaelsin kesä-heinäkuussa 3 viikkoa Albanian, Kosovon, Montenegron ja Makedonian vuorilla. Tuossa ajassa ehdin samota 330 kilometriä seurassa ja yksin. Kerrottavaa on paljon, joten luettavuuden vuoksi päätin jakaa kirjoituksia useammaksi tekstiksi. Jos ja kun teillä herää ajatuksia ja kysymyksiä, niin kerrottehan! 🙂

MIKSI BALKANILLE?

Eräs tammikuinen aamu istuin ystäväni Anun keittiössä Kampissa. Availin työläppäriäni ja Anu valmisteli lähtöään opettajan velvollisuuksien pariin. Ulkona oli pimeää ja koleaa. Mietittiin, että pitäisiköhän tuota joku reissu taas kesällä tehdä..

K: “Joo kyllä sitä kesällä taas pittää jonnekki lähtiä. Mua kiinnostais Albania.”

A: “Joo nii meikääki. Lähetäänkö sinne?”

..ja saman tien ostettiin lentoliput Albaniaan – Anu kahdeksi viikoksi, minä kolmeksi. Kumpikaan ei oikein tiennyt mitä maalta odottaa, eikä kumpikaan totuttuun tapaan ehtinyt (lue: jaksanut) selvittää paikasta mitään 😀 Lähdettiin reissuun jälleen ilman suunnitelmia, takaraivossa ajatus kauniista vuoristosta. Ollaan Anun kanssa reissattu yhdessä ennenkin joten tiesin, että reissuseura tulisi olemaan priimaa.

Olen reissannut elämässäni ihan kohtuullisesti, uskaltaisin väittää. Olen kiertänyt repun kanssa Ausseissa, ollut likainen Kaakkois-Aasiassa, ihmetellyt Soulin vilinää, nukkunut Italiassa puskissa, liftaillut Sloveniassa, asunut Yhdysvalloissa…ja tullut siihen tulokseen, että liiallinen suunnitteleminen ei sovi reissu-minälleni 🙂 Pakkasin mukaani vaelluskamat, juoksukamat, yhden kivan mekon ja hengailuvaatteet. Olin ajatellut vaeltavani Anun kanssa hieman Albaniassa, sitten yhdessä ehkäpä biitsille ja Anun lähdettyä suuntaisin jonnekin vuoristoon juoksentelemaan. Vaan vähänpä tiesin!

Lensimme Tiranaan, Albanian pääkaupunkiin. Viihdyimme siellä kahden yön verran, minkä jälkeen hyppäsimme bussiin kohti Shkoderia. Shkoderissa pikku sekoilujen ja eväiden häviämisen jälkeen löydettiin nuori mies, joka ajelutti meidät “muutaman” mutkan kautta Thethin vuoristokylään.

THETH

Thethin kylässä olimme kolme yötä. 20 euron hintaan saimme oman huoneen sekä aamiaisen, lounaan ja illallisen. 20 euroa on Albaniassa iso raha, kun lounaan kaupungista saat jo eurolla. Suomalaiselle tuo hinta täyshoidosta on kuitenkin varsin matala. Lähes  kaikki ruoka-aineet tulevat vuoristokylästä; liha, kananmunat, vuohenmaitoon tehty juusto, kasvikset; erittäin herkullista koti- & lähiruokaa.

Aluksi teimme kylästä päivävaelluksia vuorille. Emme oikein tienneet, mitä odottaa. Olimme kuulleet, että reittejä ei ole merkattu ja opas olisi välttämätön. Löysimme kylästä kuitenkin yhden majatalon, joka nimitti itseään myös turisti-infoksi. Yhden makuusalin perällä oli seinälle ripustettu kartta, josta otettiin sitten Huaweilla muutamat kuvat. Näillä eväillä ei muuta kuin kapuamaan 😀

Thethin alueella riitti juuri sopivasti nähtävää parille päivälle. Kolmantena päivänä päivävaelluksen sijaan pakkasimme rinkkamme ja lähdimme vaeltamaan kohti seuraavaa kylää ja Valbonan laaksoa. Olimme edellisenä päivänä tutustuneet vaellessamme kahteen albaaniin, Losissa asuvaan elokuvaohjaajaan ja paikalliseen filmitähteen, ja jatkoimmekin taivaltamme vuorten ylitse heidän kanssaan. Laadukkaat vitsimme paranivat entisestään tässä seurassa.

VALBONA

Valbonassa vietettiin seuraavat kolme yötä. Kyseessä on pitkä laakso, johon on ripoteltu majatalo sinne tänne. Etäisyydet voivat olla melko pitkiä majatalojen ja vaellusreittien välillä, mutta onneksi liftaaminen Albaniassa on todella helppoa! Ihmiset ovat muutenkin superystävällisiä. Paikallisista huokui ylpeys omaa kotimaataan kohtaan ja ilo siitä, että olimme matkustaneet juuri Albaniaan.

Palanut maha ja väsynyt nainen kivisessä kyydissä.  Mutta silti, onnellisuuspuuskat.

Aika samalla mentaliteetilla mentiin Valbonassa kuin Thethissäkin. Käytiin huiputtamassa vuori päivällä ja illaksi majatalolle syömään. Karttana toimi jälleen Huawein kuvat, eli tarkkana sai olla reittimerkintöjen kanssa… Albanian hienoin huiputus tapahtui täällä.

Tämän melko raskaan huiputuspäivän jälkeen saatiin majatalon ruotsalaispojilta suositus helposta huiputuksesta, joka sopisi erittäin hyvin “recovery hikeksi”. ”It is easy, takes approximately 4 hours.” Kilometrejä oli tullut paljon edellisinä päivinä, samoin vertikaalinousua, joten helpompi päivä olisi paikallaan.

Noh, kuinkas sitten kävikään? Ensimmäisen kerran Huawein kuvat ja reittimerkinnät tekivät meille tepposet, kun olisi pitänyt nousta vuoren harjanteen ylitse ruohikkoniittyä pitkin. Sekoiltiin harjanteella pari tuntia, ja loppupeleissä jouduimme kääntymään takaisin. “Recovery hike” = 21km, 1200m vertikaalinousua ja koko päivähän siinä meni.

Jääkylmää – kyllä palautuu!

NEXT STOP: KOSOVO

Matkamme jatkui Albaniasta Kosovoon. Seuraavassa vaelluspostauksessani käsittelen näitä seutuja 🙂 Kerron mielelläni lisää ja annan vinkkejä, jos suinkin kykenen. Kysäiskää ihmeessä, jos kiinnostaa! Koetin keskittyä tässä kirjoituksessa vaeltamiseen ja vuoristoon. Jos jotakuta kiinnostaa esimerkiksi Tiranan meininki enemmän, niin kerrottehan 🙂

6 kommenttia artikkeliin ”BALKANIN VAELLUS: ALBANIA

1. Terve! Meillä on kesällä lähtö tuolle seudulle sekalaisella poppoolla kiertämään kuka minkäkin pituinen pätkä Peaks of the Balkans -reittiä ja kysyttävää olisi suht useasta 😀 Mitenköhän kyydit Shkoderista Thethiin toimivat, oliko kuski miten kallis/halpa ja miten bussi? Kävittekö Gjeravicalla Kosovossa ollessa Doberdolista käsin ja jatkoitteko siitä Milishevciin, kuinka se toimisi ja voiko huijata kuskilla 😀 Rajaluvat myös mysteeri. Kiitosta jo etukäteen jos johonkin noista löytyy vinkkiä!

• Moikka, antaa tulla vaan niitä kysymyksiä! Tuo on hyvä reitistö, koska sen voi lopettaa monessa eri kohdassa 🙂 Itse varattiin thethistä majatalo etukäteen, joten majatalosta tuli hakemaan auto meidän Shkoderista 🙂 Tämä voisi olla helppo vaihtoehto. Majataloja löytyy googlettamalla. Taidettiin maksaa kuskille 10e/naama. 3 tunnin ajomatka vaikka etäisyys on lyhyt. En nyt valitettavasti muista ulkoa näitä Kosovon mestoja :/ Matkapäiväkirja on Suomessa kaapissa. Rajaluvat selviää googlettamalla. On olemassa maiden yhteinen rajalupa, mitä käydään näyttämässä nimetyssä kaupungissa/kylässä aina rajanylityksen jälkeen 🙂 Ps. Loistava reissukohdevalinta!

Liked by 1 henkilö

2. Tenttaus sen kun jatkuu: osuiko teillä silmään saako keittimeen kaasua jostain Thethistä (tai Shkoderista/Tiranasta)? Semmoista kierteellistä purkkia siis mitä Suomessa myydään, jotain piikkiversioita siellä kuulemma piisaa.